Mijn stageperiode bij Gardeners

Tijdens mijn stage als stagiair PR & Productie bij Gardeners heb ik een geweldige tijd gehad. Ik kijk terug op een ontzettend leuke en leerzame periode, waarin ik mijn commerciële vaardigheden heb kunnen ontwikkelen. De werksfeer bij Gardeners is informeel en gezellig, maar tegelijkertijd professioneel. Dit zorgde voor een werksfeer waarbij ik goed kon focussen en tegelijkertijd plezier had tijdens mijn werkzaamheden.
Een groot deel van mijn ontwikkeling heb ik te danken aan de fijne begeleiding die ik heb gekregen, met name van mijn stagebegeleider Roos van Putten. Haar begeleiding en feedback hebben mij enorm geholpen. Daar ben ik haar ontzettend dankbaar voor.
Bij Gardeners kreeg ik de kans om te werken aan leuke projecten en campagnes voor inspirerende merken zoals Statiegeld Nederland, Aidsfonds, Under Armour, Join for Joy, en Dopper. Dit is slechts een voorproefje van de bedrijven waar ik mee heb mogen samenwerken.
Benieuwd naar al mijn werkzaamheden en wat ik tijdens mijn stageperiode heb bereikt? Lees verder en ontdek hoe ik aan deze projecten heb mogen bijdragen!
Productie bij Gardeners



Ricola Sooth Booth
De Ricola Sooth Booth was een pop-up store in het centrum van Amsterdam. Deze pop-up store bood bezoekers de mogelijkheid om letterlijk hun gevoelens eruit te schreeuwen in een speciale booth, waarna ze een heerlijk Ricola-keelsnoepje konden proberen om hun keel te verzachten.
Ik hielp bij het produceren van deze pop-up store en zorgde ervoor dat alle benodigdheden aanwezig waren. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het contact met de influencers die aanwezig waren op de openingsdag.
Under Armour Day
De Under Armour Day was een speciale dag georganiseerd voor het personeel van Under Armour. Wat dit evenement bijzonder maakte, was dat medewerkers uit alle hoeken van de wereld kwamen samen. Dit zorgde voor een divers publiek waarmee rekening moest worden gehouden.
Mijn rol begon bij de opbouw van het evenement, waar ik hielp om alle onderdelen op hun plek te krijgen en ervoor zorgde dat alles gereed was voor de dag zelf. Tijdens het evenement zelf was ik aanwezig om alles in goede banen te leiden. Ik stond klaar om vragen te beantwoorden van het team van Under Armour, maar ook van de ingehuurde eetgelegenheden en andere betrokkenen.
Aidsfonds Ver van je Bed Show
Gardeners bedacht voor Aidsfonds, tijdens Wereldaidsdag, de Ver van je Bed Show. Hierbij konden bezoekers letterlijk in bed stappen met ambassadeurs, artsen en mensen die zelf leven met aids, om open gesprekken te voeren over dit belangrijke onderwerp. Voor mij begon dit project bij het regelen van de bedden, wat een uitdaging was door het beperkte budget. We gingen op zoek naar sponsoren om tien bedden kosteloos te verkrijgen. Na veel inzet is het ons gelukt om de bedden te regelen, en ik hielp vervolgens mee om deze in elkaar te zetten. Daarnaast begeleidde ik het transport van de bedden naar de locatie, Het Stedelijk Museum in Amsterdam. Op de dag zelf was ik aanwezig om de activatie te ondersteunen. Het was verbazingwekkend hoeveel mensen daadwerkelijk het bed indoken om het gesprek aan te gaan.
PR bij Gardeners
Tijdens mijn stage heb ik voornamelijk gewerkt op de PR-afdeling. Een van mijn belangrijkste taken was het ondersteunen bij, en uiteindelijk zelf schrijven van, persberichten. Maar PR bestaat niet alleen uit het schrijven van een goed persbericht, maar het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat het de juiste media bereikt. Hiervoor stelde ik regelmatig medialijsten op, deze bestaan uit nieuwsmedia, lifestylemedia, vakmedia, regionale media en marketingcommunicatieplatforms (marcom). Deze lijsten stelde ik samen met behulp van het programma Smart.pr, dat een tool is om de juiste journalisten te vinden. Nadat het persbericht is opgesteld en verstuurd, wordt het persbericht gepitcht bij relevante journalisten. Vaak schreef ik pitches die ik direct uitstuurde naar journalisten waarvan wij dachten dat het persbericht goed bij hun publicatie zou passen.

Een andere belangrijke taak was het monitoren van de persberichten. Nadat ze waren uitgestuurd en gepitcht, bekeek ik de resultaten en stelde ik een bereik- en publicatieoverzicht op. Dit overzicht gaf onze klanten inzicht in de PR-waarde van hun campagne: hoeveel publicaties zijn gerealiseerd, welke platforms deze hebben gedeeld, en wat het totale bereik was. Ik heb deze overzichten mogen maken voor onder andere klanten zoals Statiegeld Nederland, EkoPlaza, Dopper en BloemenBureau Holland.
Dit heeft mij niet alleen veel geleerd over het schrijven en uitsturen van persberichten, maar ook over het contact leggen en onderhouden met journalisten.



Naast mijn werk met persberichten kreeg ik tijdens mijn stage ook de kans om mee te werken aan verschillende campagnes/activaties, zoals voor onder andere Join for Joy, BloemenBureau Holland en Museon Omniversum. Ik vond dit een van de leukste projecten van mijn stage, vanwege de vele zelfstandigheid en verantwoordelijkheden. Bovendien kwamen in deze campagnes veel aspecten van PR samen, zoals pitchen, briefen, contact onderhouden en het maken van overzichten.
Voor Join for Joy startten er een activatie, waarin er aandacht werd gevraagd voor meisjes in Zuidoost-Afrika met de activatie “Dit is maandverband”. Voor een donatie van €10 doneerden mensen een menstruatiecup aan een meisje in Afrika, waarmee ze haar schooltijd kon vervolgen zonder belemmeringen. Mijn rol in deze activatie was het selecteren en benaderen van influencers die goed aansloten bij dit onderwerp, het schrijven van een duidelijke briefing, en het checken van de content die zij maakten. Voor BloemenBureau Holland hielp ik met een campagne gericht op millennials om hen bewust te maken van de positieve effecten van kamerplanten op hun mentale welzijn. Hierbij selecteerde ik passende influencers, pitchte deze vervolgens bij de klant en benaderde de meest interessante influencers. Influencers die geïnteresserd waren startte ik de onderhaling mee om een gezamenlijke overeenkomst te vinden voor de juiste vergoeding. Bij overeenkomst kregen ze de briefing en werd vervolgens de content teruggestuurd voor feedback, waar na goedkeuring de content live kon gaan. Bij Museon Omniversum brachten we de, onlangs uitgebrachte, T-Rex film onder de aandacht bij ouders met kinderen. Hiervoor ging ik opzoek naar de zo gehete: mommy/daddy influencers. De geïnteresseerde nodigde ik uit voor de première, hier mochten te ze gratis naartoe met hun eigen kinderen in ruil voor content op hun socials. Zelf was ik ook aanwezig om de influencers te ontvangen.
Na afloop van elke campagne/activatie maakte ik ook weer een bereik- en publicatieoverzicht, waarin ik de behaalde PR-waardes en resultaten helder in kaart bracht voor de klant.